סיפורן של חברות ה``הגנה`` בחיפה הוא סיפור יוצא דופן, משום שבעיר זו הן הגיעו להישגים מרשימים : הן שירתו ככבאיות בגדוד מכבי האש ,4 פעלו ביחידה מיוחדת ב``מגן דוד אדום`` , מילאו תפקידים חיוניים בשרות הידיעות (הש``י) והשתתפו בטיפול בנשק - בייצורו, בתחזוקתו ובשמירה עליו. מאות מחברות ה``הגנה`` שירתו ב``גדוד בחורות לוחמות`` (גב``ל) והתאמנו ביחידות השונות. בהפגנות נגד גירוש מעפילים צעדו חברות ה``הגנה`` בראש ונפצעו מאלות השוטרים. בחיפה צמחו מפקדות ומדריכות שתפסו עמדות במרכז ה``הגנה`` אך מעל כל אלה - חיפה היתה העיר היחידה בארץ שבה עמדה בפרק זמן מסוים אישה בראש ארגון ה``הגנה``. אישה זו, רוזה כהן, שימשה בשנים 1922- 1920מפקדת העיר, שהכול סרו למרותה.